Wijn van Brazilië tot Azerbaijan

Standard

Dat er bijna over heel de wereld wijn wordt gemaakt dat wisten wij (jij en ik) wel. Toch is het leuk en mooi om te zien dat er steeds meer aandacht voor komt. Waar ik je in de vorige delen al bekend maakte met wijnen uit Turkije (o.a Pasaeli) en Slovenia (Guerila) Dit keer aandacht voor 3 andere landen die meer dan leuke wijnen maken. En inderdaad makkelijk te verkrijgen zijn in Nederland.

Brasil…

ik heb in een ver verleden ooit eens wijn uit Brazilië geproefd. Dat ze zo mooi kunnen zijn ben ik dan weer vergeten. Gelukkig heb ik deze wijnen weer ontdekt. Van fris mousserend tot rood. Kwalitatief mooie wijnen die het ontdekken waard zijn. mousserend fris strak droog tot vollere versies. fijne chardonnay zowel unoaked als oaked, fijne expressie in de malbec. geweldige syrah, cabernet sauvignon of een toegankelijke toch stevige tannat. (Verkrijgbaar bij Brazilian Wine House zie link onder aan)

Azerbaijan

Deze stond al een tijdje op mijn radar en hopelijk nu ook op die van jou. Savalan; een producent met een uitgebreid portofolio dus je kan ervoor iedereen een wijn vinden. Denk aan witte wijnen van de riesling, fijne sauvignon blanc, aromatische traminer, viognier, chardonnay of fijne blend (traminer chardonnay en moscato ) en rode wijnen van petit verdot, aleatico, syrah, cabernet sauvignon, marselan en grenache. Verschillende stijlen van wijn maken onder ander verschillend hout gebruikt en bijvoorbeeld ripasso. Al met al mooie wijnen met fijne expressies. Daarnaast nog een fris fruitig zoete aleatico en volle gebalanceerde zoete merlot.

Taste of Croatia

Misschien heb je hem al voorbij zien komen de Dalmatian dog (zie vorige blog) Er zijn natuurlijk meer mooie wit, mousserende, orange en rode wijnen en de bijzondere zogenaamde “coral” wijnen te proeven. Mooie selectie die het ontdekken waard is. Verrassend om ook de verschillende gezichten van de Pošip te zien. Van elegant tot iets voller tot mooie orange van Testament. Sur lie viel mij erg in smaak (Black Island Winery Merga Victa Pošip Sur Lie) Klik op de link onderaan.

Ben je nieuwsgierig geworden je vind de wijnen hier

Brazilian wine house

The Taste of Croatia

Savalan

Heb je nog wijnen om toe te voegen of te delen laat het mij weten…

on your journey of wine
vincent bakker
winebuddynl

Leave a comment